Ada apa dengan ilmu?


Keinginan aku untuk menulis tidak akan tercapai jika aku langsung tidak belajar ABC. Mata engkau pula tidak akan ke kanan dan ke kiri menghadam setiap butir aksara ini jika engkau tidak belajar membaca.

Besar kan makna sebuah ilmu? Dari ABC yang kita anggap remeh hingga ke nombor yang tiada penghujung. 

"طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ"
".Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim"
----------

Dengan ilmu yang kau belajar, apa yang merubah kau?
"Aku rasa aku jadi makin baik, tapi tak cukup baik."
"Jiwa saya mula kenal erti hidup, boleh membezakan mana cantik dan buruk."
"Sikap prasangka buruk dalam diri saya mula pudar,"
"Bila saya tahu fadhilat sesuatu benda, saya mula amalkan sampai saya rasa kosong bila saya tinggal"
"Personaliti saya alhamdulillah terjaga."
"Saya rasa saya makin kenal tuhan."
"Yang merubah saya bukan ilmu, tapi Allah swt."

Kau rasa orang kena tempias tak bila kau berilmu?
"Iye, bila saya mula bertanya tentang ilmu."
"Alhamdulillah, saya rasa ada tempias positif yang tersebar."
"Atas manusia itu sendiri."


Apa yang dah kau capai dengan ilmu yang kau ada?
"Resultnya saya belum tahu, tunggu kiamat dulu."
"Maaf, saya tak tahu."
----------

Nanti satu saat, ada satu benda baru yang kita akan belajar.
 Sebelum belajar, kita diarahkan untuk prepare sehabis mungkin.
Apa yang kita prepare akan mempengaruhi sesi pembelajaran kita sama ada lancar atau tidak.

Masa yang disediakan untuk prepare adalah berbeza untuk setiap manusia.
100 tahun, 65 tahun, 40 tahun, 29 tahun, 17 tahun, 10 tahun, 2 tahun.

Setelah itu kita akan belajar menghadapi sakaratulmaut.

Saat itu tidak guna lagi meratap minta untuk dikasihani.
Sudah terlambat.

Nanti dulu, jangan difikirkan yang sudah terlambat itu.
Renungkanlah yang belum terlambat ini.
Sisa-sisa akhir kita tidak usah diisi dengan penyesalan.
Jangan patahkan harapan Rasulullah untuk kita semua bertemu di syurga kelak.

Kita masih belum terlambat jika kita ada dan mahu ilmu.

Share this:

TENTANG SAYA

Seorang manusia seperti anda yang menghirup oksigen dan menghembuskan karbon dioksida. Kita sama sahaja.

0 comments:

Post a Comment