Jangan berhenti berjalan.



Assalamualaikum. 

Belasan tahun, temui beribu karenah.

Apakah mataku seorang yang menyaksikan segala kucar-kacir ini?
Apakah diri ini seorang yang merasai semua ini dengan empati?
Apakah mulut ini seorang yang cuba melancarkan bait kata?

Bantulah mereka, tuhan.
Bantulah, walaupun hanya sekali dari seribu peluang mereka sedaya membantu jasad mereka sendiri.

 Long time no see....

-----------------------------

NEGATIVITY AND POSITIVITY.

Menjadi seorang yang negatif mengajarkan aku on how to be prepare for any consequences in the future. Sebelum buat Plan A, aku akan terlebih dahulu fikir apa patut aku buat kalau Plan A ni tak jadi. So, aku akan awal-awal buat Plan B and the thing goes on...that's how my negativity works.

Di setiap permasalahan aku, akan terselit sebuah pandangan yang negatif.

Contohnya, aku takkan boleh survive kat sana, jadi aku akan cari cara untuk back up diri sendiri bila aku betul-betul takleh survive kat sana.

Tapi, bukan semua mentaliti kita diterima ramai orang. Boleh jadi, kau setuju dengan satu statement ni, and at the same time, kawan kau tak setuju. Kita dibentuk dalam persekitaran yang berbeza, backgrounds yang berlainan, jadi tak pelik jika apa yang bergelut dalam otak kita pun berbeza. Kan?

Hari ni, aku belajar sesuatu. Kenapa tidak aku garapkan konsep positif dan negatif ni sekaligus dalam satu bulatan?

Sebab apa aku kena pakai dua benda (positivity dan negativity) ni sekali? Kenapa aku tak pilih je untuk jadi seorang yang positif instead of being a negative person?

Sebab negatif tu sebahagian dari sistem otak aku, boleh aku nak buang. But it takes time, dan aku juga mungkin akan berfikiran negatif bahawa aku tak dapat buang negativity ni dari diri aku? Em faham?

It's an act of freedom. The way we think, as long as it's not against the rule of our religions, I think there's no wrong.


Image result for tunnel tumblr

Aku boleh terima konsep positivity ni bila aku sedar yang positif ni bukan memerlukan kau untuk fikir perkara baik je. Tapi, positif adalah untuk menenangkan diri.

Menenangkan diri di saat kau tahu yang harapan tu macam sebuah sinar cahaya dihujung terowong, jauh namun tetap ada. Cuma memerlukan kau untuk berlari ke penghujung. Meski tidak berlari, kau masih punya pilihan, berjalanlah perlahan-perlahan. Jika tidak mampu juga, maka merangkaklah. Asal kau tetap bergerak. Gelap, kau rasa tiada arah tuju. Kau terfikir antara kiri atau kanan, ke mana kau harus pergi? Jalan mana satu... kau lupa yang kau ada jalan tengah. Jalan menuju ke hujung terowong. Merangkak secara luruslah, diselit dengan kalam memuji-Nya, dan menginsafi setiap jalan lepas yang telah kau tempuh, laluan yang telah kau lumat dengan air mata, semuanya berpunca dari sisi kiri kanan yang menganggu, padahal apa yang perlu kau lakukan hanyalah bergerak ke hadapan. Dalam melalui panjangnya terowong ini, kau hanya perlu mengikut peraturan, tiada persoalan. Kenapa perlu begini, ya tuhan? Kenapa mesti aku begitu? Kenapa?

Jalan sahajalah, jika kau tersasar, nanti turunlah bala, jika tidak, istidrajlah namanya.

Jangan berhenti berjalan. Aku menunggu di hujung terowong. Pada saat itu, harap tangan kita akan berpaut, meneroka satu halaman yang tidak pernah kita lihat sepanjang melalui terowong gelap ini.

Negativity and positivity, both of them have good in them. Macam kita, chill.

Jangan berhenti berjalan, sahabat.
Adios.


Share this:

TENTANG SAYA

Seorang manusia seperti anda yang menghirup oksigen dan menghembuskan karbon dioksida. Kita sama sahaja.

0 comments:

Post a Comment