puisi yang tidak siap








kepada Tuhan yang punyai aku;
Engkau yang Bijaksana, Yang paling Mengerti nurani-ku, Yang paling Indah dan Berseni,
anugerahkanlah aku jalan hidup yang terbaik dari yang terbaik.
bisikkan-ku lagu resah-payah supaya aku lebih mengerti erti kebahagiaan.
suapkan-ku dengan kebahagiaan supaya aku mengerti kenikmatan.
dan apabila itu semua hilang,
tanamlah kemerngetian-- supaya aku tidak berdendam
dan hilang dari Mu, Tuhan.

 khabarkan aku bahawa langit itu biru, tidak selamanya jingga.
 beritahukan aku bahawa unggas itu tidak selalu bernyanyi.
 sampaikan padaku bahawa batuan itu bisa hancur, hilang dari kuat.
 supaya aku mengerti; Kau ada disisi.
 agar aku bisa memahami; Hidup itu seni.

 dan,
 bila aku butuh pegangan, cukup saja Kau sebagai pegangan yang paling utuh

 kepada Tuhan yang punyai aku;
 tolong bawakan aku sekeping kertas
 akan aku nukilkan sebuah puisi
 oh, aku tidak butuh pena
 cukup,
 cukup air mata
 dan esak tangis
 akan aku biarkan makhluk teragung kirimkan pada-Mu
 sebuah puisi yang tidak siap
 pada alamat yang aku harap dapat dijejak

 aku pasrah, dengan hakikat
 hanya Engkau mengetahui kesiapan puisi itu

 8:15 PM 8/11/18

Share this:

TENTANG SAYA

Seorang manusia seperti anda yang menghirup oksigen dan menghembuskan karbon dioksida. Kita sama sahaja.

0 comments:

Post a Comment